Jak nagrywać i publikować wideo zgodnie z prawem?

wpis w: Kategoria-wpisow, Prawo, wideomarketing | 0

ochrona wizerunku

Dobre wideo to nie tylko świetny pomysł i dbałość o jakość – musisz także pamiętać o tym, żeby Twój film nie łamał prawa.

 

Pewnie już wiesz o znaczeniu praw autorskich, kiedy wykorzystujesz na przykład zdjęcia znalezione w internecie. To samo odnosi się do każdego elementu, który wykorzystasz w swoim wideo. Ale nie tylko. Przygotowując jakiekolwiek wideo musisz pamiętać zarówno o prawach autorskich związanych z materiałami, które wykorzystujesz, jak i o prawie dotyczącym osób, rzeczy i obiektów, które filmujesz.

 

Materiały

 

Materiały czyli ujęcia, grafiki, zdjęcia, fonty w napisach, muzyka – wszystko co pobierasz z internetu i wykorzystujesz w swoim wideo.

Możesz:

  • kupić licencję na ich wykorzystanie,
  • poprosić twórcę o zgodę na wykorzystanie (koniecznie miej ją na piśmie),
  • korzystać z otwartych licencji (Creative Commmon – tu możesz przeczytać o nich więcej: LICENCJE CC).

Korzystając z licencji (CC lub płatnych) zawsze dokładnie czytaj ich warunki!

A jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, czy możesz wykorzystać dany materiał w swoim wideo – lepiej odpuść i poszukaj w 100% pewnego rozwiązania.

 

Filmowanie rzeczy i obiektów

 

Kiedy filmujesz i/lub publikujesz swoje wideo – również w bardzo wielu sytuacjach możesz naruszyć prawo.

Czy wiesz, że nie możesz opublikować wideo z nocnym widokiem oświetlonej wieży Eiffla? A wizerunku Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie nie możesz wykorzystać bez względu na porę dnia 😉 (wyjątkiem jest użytek prywatny – czyli filmik, którym pochwalisz się rodzinie).

W swoim wideo nie możesz pokazać niektórych banknotów (na przykład polskich – jeśli są na filmie gniecione lub deptane).

Ochronie prawnej może podlegać grafitti na ścianie budynku, który jest tłem Twojego nagrania, logo na kubku, z którego pijesz kawę, obraz na ścianie czy budynek należący do prywatnej osoby.

Piszę „może podlegać ochronie”, bo niekoniecznie tak musi być. A to czy możesz wykorzystać takie ujęcia często zależy od kontekstu, ekspozycji i celu wykorzystania wideo. Dlatego zawsze sprawdź i upewnij się, a w razie wątpliwości skonsultuj temat z prawnikiem.

 

Ochrona wizerunku

 

Ochronie podlega też wizerunek osób występujących w Twoim wideo.

Zawsze powinnaś poprosić o zgodę na jego wykorzystanie (najlepiej na piśmie i z określeniem zakresu wykorzystania). Nieważne, czy robiłaś live’a z koleżanką blogerką i nagranie chcesz potem wrzucić na stronę, nagrałaś wywiad do kanału na YT czy chcesz opublikować recenzję produktu podesłaną przez zadowolonego klienta – zawsze zadbaj o zgodę.

Jednocześnie musisz sobie zdawać sprawę z tego, że taką zgodę sfilmowana osoba może w każdej chwili wycofać! Nawet jeśli zainwestowałaś w nagranie i promocję materiału – w razie wycofania zgody musisz usunąć materiał z wszystkich miejsc, w których go opublikowałaś (między innymi o sposobach na uniknięcie takich sytuacji lub zminimalizowanie ich skutków będę mówiła w moim kursie on-line „Jak zrobić dobre i skuteczne wideo”).

Są też sytuacje, kiedy nie potrzebujesz zezwolenia filmowanej osoby – jest tak, jeśli stanowi szczegół większej całości (krajobraz, manifestacja, koncert).

Ale uważaj, bo nie ma precyzyjnej definicji, co to tak naprawdę oznacza (nie ufaj sieciowym plotkom, że wystarczy, jeśli są to co najmniej 3 osoby!).

Ważny jest też kontekst i cel wykorzystania – jeśli jest inny niż informacyjny – uważaj!

Powyższe uwagi potraktuj jako zasygnalizowanie pewnych zagadnień, które niekoniecznie dla wszystkich są oczywiste – zachęcam w razie potrzeby do zagłębienia się w temat, a najlepiej – do kontaktu z prawnikiem.

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat internetowego wideo i tego, jak je robić – zapisz się na listę subskrybentów mojego newslettera:

 

 

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o